Miten iben “perkele!” albumi syntyi?

Elja Markkanen, Elias Salmenkallio ja Alexander Clifford kertovat kuinka vaihto Amphioneihin auttoi heitä pääsemään haluttuun lopputulokseen

Teknologian kehittyessä myös musiikin luominen on mahdollistunut yhä useammalle nuorelle. Nykypäivänä ei tarvita suuria rahamääriä lukuisille analogisille laitteille tai suhteita studio-omistajiin, vaan musiikkia voi luoda myös digitaalisesti. Tämän seurauksena yhä useampi nuori pääsee toteuttamaan itseään musiikillisesti ja tuomaan ääntään esille. Elja Markkanen, Elias Salmenkallio ja Alexander Clifford ovat päässeet tekemään paljon musiikin parissa nuoresta iästään huolimatta. Viimeisimpänä krediittinä heidän tuotoksiaan kuullaan nuorten keskuudessa suositulla iben “Perkele!” albumilla. Kyseisessä projektissa Elja ja Elias vastasivat tuotannosta ja Alexander miksaus/masteroinnista. Heitä kaikkia yhdistää se, että he vaihtoivat Amphion studio monitoreihin kesken albumin luomisen – miten siinä kävi?

Elja Markkanen & Elias Salmenkallio
Parikymppiset Elja (EM) ja Elias (My Friend Marla) ovat harrastaneet musiikkia lapsesta asti. Molemmat heistä ovat aloittaneet eri instrumenteilla, kuten kosketinsoittimilla, sellolla, kitaralla ja rummuilla. Eljan tuottaminen alkoi kun hän sai yläasteikäisenä lisenssin FL Studioon, johon hän alkoi tekemään kappaleita omaksi huvikseen. “Innostuin siitä heti enemmän kuin minkään instrumentin soittamisesta ja tajusin nopeasti, että se oli se oma juttu”, Elja kommentoi. Myös Elias oli tehnyt ensimmäisiä biisejä ilmaiseen Guitar Pro -tiedostoja pyörittävään nuotinnusohjelmaan ja vuonna 2013 kaksikko alkoi tekemään musiikkia yhdessä.

Miten iben Perkele! albumin tuottamisprosessi eteni?
”Idea albumin tekemisestä syntyi yhdessä viime vuonna, kun keikkailimme melko aktiivisesti. Emme olleet tehneet kunnolla kolmestaan musiikkia sitten ibe:n NONSENSE-albumin julkaisun. Ensimmäinen kappale, joka päätyi albumille oli Molemmat. Sen biitin ensimmäinen versio luotiin 2019 alkuvuodesta. Ibe diggasi siitä ja kirjoitti biisin keväällä. Biisiä ei meinattu jossain vaiheessa julkaista ollenkaan, mutta onneksi se lopulta päätyi osaksi perkele! -kokonaisuutta. Omasta mielestäni se on yksi levyn kohokohtia ja vahvimpia biisejä. Kun maailma hiljeni keväällä Covid-19 pandemian takia, saimme kunnolla aikaa toteuttaa visiomme albumista. Oli hienoa seurata miten ibe rohkeasti seurasi omaa intuitiotaan, eikä halunnut tehdä vain tietynlaista musiikkia ulkopuolisten paineiden alla. Koemme, että roolimme tuottajina albumin tekoprosessissa oli pyrkiä jalostamaan parhaat näistä intuitiivisesti syntyneistä ideoista ja ajatuksista. Tuotantoprosessi sujui melko sulavasti koko kevään ja kesän ajan. Välillä teimme biisejä iben kotistudiolla, välillä etänä Zoomin avulla ja välillä yksin tai yhdessä meidän studiolla Punavuoressa.

Miten päädyitte Amphion studio monitoreihin? Mitä vaikutuksia vaihdolla on ollut teidän työskentelyyn?
Olimme melko tyytymättömiä aikaisempaan monitorivalintaamme ja uskoimme, että paremmat monitorit saattaisivat nopeuttaa huomattavasti, sekä taiteellista prosessia että miksausta. Levyä tehdessä päädyimme miksaajan ja vokaalituotannosta vastaavan Alexander Cliffordin kanssa ratkaisuun, jossa me teimme omalla studiollamme lähes valmiit miksaukset kappaleiden instrumentaaleista. Kappaleiden tekstuurit ja sointiväri olivat mielestämme hyvin olennaisia tällä projektilla ja tahdoimme siksi olla niistä vastuussa tuottajina. Tässä kohtaa tuli ajankohtaiseksi vaihtaa uusiin monitoreihin, jotka mahdollistivat halutun lopputuloksen. Saimme kokeiluun Amphionit studiollemme, josta päädyimme sitten One15 malliin.

“Ensimmäinen asia jonka huomasin Amphioneihin vaihtaessa oli huima itsevarmuuden kasvu ja miksaamisen roolin pienentyminen tuottamisprosessissa. Paha tapani tehdä “turhia” ja regressiivisiä miksausvalintoja katosi heti. Tämän lisäksi äänenvoimakkuus työskennellessä laski huomattavasti, kun saman informaation kuulee alhaisemmillakin volyymilla ja korvani ovat voineet huomattavasti paremmin.” Elias kommentoi.

Alexander Clifford
Alexander Clifford on kanadalais-suomalainen musiikintuottaja/miksaaja/masteroija. Hän on toiminut musiikin parissa ensimmäiseltä luokalta lähtien, kun hän aloitti rumputunnit. Rumpujen soitto jatkui seuraavat 10 vuotta, josta neljä hän soitti bändissä. Vuonna 2015 hän alkoi ystävänsä kanssa tekemään paljon akustisia covereita, joka synnytti kiinnostuksen äänittämistä ja miksausta kohtaan. Tuotannossa häntä kiinnosti vapaus ja kontrolli siitä, miltä biisi tulee kuulostamaan. Seuraavana vuonna he vuokrasivat ystävänsä kanssa tilan, jossa ura tuottamisen ja miksauksen parissa alkoi.

Miten päädyit Amphion studio monitoreihin?
”Amphioneihin päädyin hauskalla tavalla. Katseeni oli pitkään kahden muun monitoribrändin tuotteissa, joista en ollut niin vakuuttunut kuin mitä odotin. Kaikki kuulosti jotenkin aika muoviselta. Myöhemmin Elja ja Elias vieraili studiollani Katajannokassa ensimmäisissä tapaamisissa iben albumiiin liittyen ja aloimme puhua monitoreista. He kertoivat kokemuksia kaiutinvaihdostaan, joten päätin ottaa yhteyttä Amphionin edustajiin.

Ensimmäisenä minulle tuli kokeiluun One18 kaiuttimet. Aikaisempi kokemukseni oli Behringerin 2031A monitoreista, jotka ovat hyvin erilaiset. En siis oikein tiennyt mitä odottaa. Päätin ryhtyä töihin täysin puhtaalta pöydältä, kuunnella mitä kaiuttimet minulle kertovat ja mihin tulokseen ne minut vievät. Tulokset olivat yllättävän hyviä, paljon parempia kuin mihin olisin aikaisemmilla monitoreilla yltänyt, vaikka kokemusta niistä oli jo monta vuotta. En osannut oikein säätää vielä alimpia taajuuksia, mutta kaikki muu 100Hz yläpuolella oli paljon paremmassa paikassa kuin koskaan ennen. Halusin kuitenkin kuulla asiat koko skaalalta, koska työskentelen paljon pop / hiphop -musiikin parissa, jossa alimpien oktaavien oikein kuuleminen on kriittistä. Sain kokeiluun Two18 ja FlexBase25 bassojatkeen ja älysin heti, että tämä on se systeemi.”


Mitä Amphioneihin vaihto on tuonut sinulle?
”Teen päätöksiä paljon tietoisemmin ja nopeammin, duuniaika on lähes puolittunut. Luotan systeemiini enemmän, joka johtaa myös oman itsevarmuuden kasvuun, kun ei tarvitse tuplachekkailla miksauksia koko ajan. Minulla on lähtenyt stressiä pois asioista jotka ennen sitä aiheutti, kuten midrangen säädöt, koska nyt huomaan virheet nopeammin. Huomasin myös, että mun yläpää on ollut ennen aika “harsh” ja siellä on paljon informaatiota, joita aikaisemmin en ollut kuullut.

Yleisesti olen huomannut, että mun soundi on muuttunut enemmän luonnollisempaan suuntaan, en ole varma miten sen selittäisin… Mä teen vähemmän, koska mä kuulen, että mun ei tarvitse tehdä enempää. Se tuo semmoista luonnollista fiilistä, että asiat voi jättää omaan arvoonsa, kun taas vanhoilla monitoreilla musta tuntui sille, että on ehkä pakko tehdä tälle jotain, koska en ollut varma kuulostaako tämä vielä hyvältä. Näillä huomaan aikaisemmin, milloin minun ei tarvitse tehdä enää mitään ja kaikki kuulostaa siltä miltä pitääkin.

Iben perkele! -albumia tehdessä minua jännitti, koska kaiuttimet tuli minulle ihan levyn alkumetreillä ja deadlinet olivat jo kuukauden päässä. Ajattelin, että miten pystyn nyt nopeasti tottumaan näihin uusiin kaiuttimiin niin, että saisin semmoisia tuloksia mitä itse haluan ja mitä ibe haluaa. Sitten alettiin vain tekemään. Eljalle ja Eliaksellekin oli juuri tullut heidän Amphionit ja kun sain heiltä raitoja, kaikki meni tosi saumattomasti tuotannosta miksaukseen. Minun ei tarvinnut hirveästi alkaa säätämään, koska me kuultiin asiat samalla tavalla ja kuulin heti mitä he hakevat ja haluavat. Ei olisi siis voinut mennä paremmin!

Lisätietoa:
Elja MarkkanenElias SalmenkallioAlexander CliffordAmphion One15Amphion Two18Amphion FlexBase25